Persoonlijke Regelingen Assistent

Bij ICTU

ICTU is een bedrijf dat werkt aan een betere digitale overheid.

Het project & het team

Met het project ‘Persoonlijke Regelingen Assistent’ (PRA) bouwen ICTU en de Dutch Blockchain Coalition (DBC) samen met het ministerie van BZK, verschillende partners als TNO, de Belastingdienst de Provincie Friesland aan een betere digitale dienstverlening.  Het concept voor de PRA is ontstaan omdat de overheid merkt dat er nauwelijks gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld subsidies waar mensen gewoon recht op hebben. De PRA moet ervoor te zorgen dat regelingen vanuit de overheid beter kunnen worden gevonden, begrepen en gebruikt door burgers. Verder zou de PRA moeten voldoen aan het leveren van een proactieve dienstverlening, mogelijkheid tot menselijke maat, dienstverlening op basis van behoefte en daarnaast een duidelijk en direct inzicht in regelingen. Het is hierbij belangrijk dat de PRA voldoet aan Compliance by Design en Legal Engineering en daarnaast ook ‘open source’ is. Om dit concept te verwezenlijken zijn wij samen met een team van UX designers (waaronder ikzelf), developers, projectmanagers en een product owner aan de slag gegaan. 


Werkwijze

Tijdens dit project hebben wij Agile gewerkt aan de hand van de Scrum Methode. We werkten in twee wekelijkse sprints en hadden gemiddeld een keer per sprint een demo met een klant van het DBC. Wij werkten als UX designer nauw samen met de developers en hielden dus ook elke ochtend met hen samen een standup. Ona team UX Designers hield een Kanban bord bij in Notion, hier stond bijvoorbeeld ook onze planning. Aan het eind van elke sprint werd er een Refinement meeting ingepland waarin we de Product Backlog doorliepen met het hele PRA team. Verder was het aan het eind van de maand vaak ruimte voor een Retrospective meeting, deze deden wij meestal aan de hand van post-its op Miro. Miro gebruikten we overigens ook regelmatig voor brainstormsessies binnen het team. 

Belangrijke inzichten

Gaandeweg hebben wij als team belangrijke inzichten verzameld en geleerd hoe we bepaalde dingen in de toekomst beter anders aan kunnen pakken. Om de illustratiestijl van de PRA te bepalen hebben wij desk research gedaan naar welke illustratiestijlen er bestaan en welke passend zijn voor het regelen van overheidszaken. Omdat wij als UX Designers de rest van het team wilde betrekken bij het maken van een definitieve keuze hebben we middels een brainstorm sessie met het hele team uiteindelijk een keuze gemaakt. Hierbij was het interessant om te zien dat de rest van het PRA team een compleet andere voorkeur had voor bepaalde illustraties dan wij! Een ander bijzonder inzicht was dat wij er tijdens interviews voor TNO (onderdeel van De Dutch Blockchain Coalition) achterkwamen dat de doelgroep geen fan was van de chatbot functie. Waar wij dachten dat dit een makkelijke en snelle manier zou zijn voor hulp tijdens het invullen van de vragenlijst bleek dit een feature te zijn die nauwelijks gebruikt zou worden. Als laatst hebben wij ook veldstudiedagen georganiseerd samen met onderzoeksbureau TrueTalk. Tijdens deze dagen - waarin wij in gesprek zijn gegaan met de doelgroep en vragen hebben gesteld over ons prototype - kwam naar voren dat een mobiele applicatie voor veel mensen praktisch zou zijn, maar dat anderen dit juist onhandig of onveilig vonden. Hiervan hebben wij geleerd dat mobile first niet altijd the way to go is en het dus erg belangrijk is om eerst bij de doelgroep te toetsen wat hierin de voorkeur heeft. 







  • Schrijf uw onderschrift hier
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop





PROTOTYPE

Het project om de 'Persoonlijke Regelingen Assistent' te ontwikkelen is ontstaan omdat de overheid wil dat hun (digitale) dienstverlening zo eenvoudig mogelijk is. Hieronder is het meest recente prototype van de PRA te zien. Middels een VO wordt uitgelegd hoe de app gebruikt kan worden en waar deze voor is bedoeld. Zo kunnen burgers en ondernemers met de PRA bijvoorbeeld gemakkelijk regelingen en toeslagen aanvragen en weten zij waar ze recht op hebben. Daarnaast moet ook het bezwaar indienen tegen beslissingen van de overheid makkelijker worden.


OOK IN DE PRA

Taken

Berichten

Dashbord